چرا اسم لواشک دهان را آب مي‌اندازد؟


 





 
وقتي صحبت از لواشك‌هاي سالم و خانگي، آلوچه و حتي قره‌قروت مي‌شود، احتمالا دهانتان آب مي‌افتد. مي‌دانيد چرا؟ فکر مي‌کنيد بروز اين حالت، يك تلقين است يا مكانيسمي براي ايجاد آن وجود دارد؟
در پاسخ به اين سوال بايد گفت که قسمتي از دستگاه عصبي ما به نام سيستم ليمبيك، مربوط به احساس لذت است و با يادآوري خاطرات تلخ و شيرين، فعال مي‌شود و همان احساسي كه در آن زمان خاص در بدن ما رخ مي‌دهد، با يادآوري‌اش هم اتفاق مي‌افتد. به عنوان نمونه، كسي كه معتاد است با ديدن يك سوزن يا شخصي كه يك بار از او مواد خريده، هوس مي‌كند كه سراغ موادمخدر برود! در مورد خوراكي‌ها هم همين اتفاق در مغز ما مي‌افتد. به عنوان نمونه مغز با ديدن يا شنيدن نام خوراكي‌هاي ترشي مانند لواشك يا قره‌قروت يا حتي به يادآوردن آنها، تحريك مي‌شود و سيستم گوارشي و بلعمان را فعال مي‌كند و به همين دليل، ما با ديدن و شنيدن نام خوراكي‌هاي ترشي مانند لواشك، دهانمان آب مي‌افتد.

نكته مهمي كه بايد در اين‌باره بگويم اين است كه سيستم ليمبيك تنها زماني فعال مي‌شود كه ما براي يك بار هم كه شده، تجربه انجام دادن يك كار يا خوردن يك خوراكي خاص را داشته باشيم. بنابراين كسي كه تا به حال لواشك يا آلوچه نخورده باشد به هيچ‌وجه با شنيدن نام آنها دهانش آب نمي‌افتد اما به محض تجربه كردن و لذت بردن از خوردن آنها، اين واكنش در دهانش احساس مي‌شود. البته نبايد از خاطر برد كه زياده‌روي در خوردن اين خوراكي‌ها به راحتي مي‌تواند كالري مازاد را وارد بدن كند و اضافه وزن به بار آورد. پس با هر تعارفي نبايد مقدار زيادي از اين خوراكي‌ها را ميل كنيد؛ زيرا به راحتي چاق خواهيد شد؛‌ چيزي که براي خيلي از ما پيش مي‌آيد و وقتي با چند کيلو اضافه وزن روبه‌رو مي‌شويم، اغلب مي‌گوييم من که هيچي نمي‌خورم، نمي‌دانم اين اضافه وزن از کجا آمده است؟!
منبع:www.salamat.com